Prazsky krysarik

Rasen prazsky krysarik i Sverige är värd ett eget inlägg. Någon gång runt 2006, när dyra chihuahuor var som populärast, dök två konkurrerande kvinnor upp som båda förmedlade pk-hundar från Tjeckien, den ena importerade vad de kallade ”stammade”, den andra mest ”ostammade”, dvs utan stamtavla. Det var chockerande oseriöst, minst sagt. Hundarna marknadsfördes som ett billigare alternativ till chihuahua, som då låg på topp i pris och popularitet. PR-maskinen gick igång och artiklar med pk som små väskhundar publicerades i flera tidningar.   

På kort tid kom förhållandevis många hundar av denna nya ras till Sverige. En dag i november 2006 landade ett plan med 11 pk-valpar på Landvetter och hämtades av sina nya ägare. Det säger något om omfattningen på verksamheten. De togs in av en omtalad massimportör av ”ostammade” pk, numera med kennel i SKK. Åtminstone två av valparna var vid ankomsten smittade med parvo och dog inom loppet av ett par dagar.    

Trots att prazsky krysarik inte var godkänd av SKK, lyckades man få visa rasen i en monter på SKK:s utställning MyDOG i januari 2007. Vi var nog många som med förvåning såg de små spinkiga, utklädda pk-hundarna med skor på fötterna! Senare 2007 började rasen registreras i SKK:s annexregister.  

Pk i Sverige har sedan på dessa 3-4 år ökat raskt både i popularitet – och pris. Registrerade pk-valpar kostar nu inte sällan mer än chihuahua. Det finns en stor avel på oreggade pk och rasen förekommer också flitigt i blandrasaveln. 

Historierna om hur allt fungerade och i viss mån fortfarande fungerar är många och inte alls smickrande. Några av rasfolket har uppenbarligen haft svårt att anpassa sig till SKK:s regler. I SKK UKK:s protokoll 4-2008 § 77 framgår att 4 uppfödare av rasen agerat mycket oseriöst. UKK anmälde 2 av dessa till SKK:s Disciplinnämnd och belade dem samtidigt med hänvisningsstopp.
Noteras bör att vid denna tidpunkt fanns endast 4 uppfödare som registrerat pk-valpkull i SKK.

Av 11 annonser med pk den 15 nov 2009 fanns

  • 6 annonser med pk-blandraser
  • 3 annonser med oregistrerade påstått renrasiga pk
  • 2 annonser med pk registrerade i SKK.

      
Siffrorna talar för sig själv. Underlaget kommer från alla klickbara annonser med prazsky krysarik på samlingssidan AllaAnnonser.se den 15 nov.
På knappt 2½ år har SKK registrerat 146 pk, varav merparten är importer från Tjeckien.

Det är tråkigt att en ny ras i Sverige har fått en så dålig start. Den till synes seriösa rasklubben har ett stort och tungt arbete framför sig. Men det är endast via klubben som valpköpare har chans att finna en seriös uppfödare.

14 svar to “Prazsky krysarik”

  1. anonym Says:

    Oseriöst är bara förnamnet. Billass med prazsky från Tjeckien. Frågan är om alla har alla papper i ordning. Tikar som inte ska gå mer i avel här tas ner till Tjeckien och får fortsätta valpa där. Avel på patella, flera kejsarsnitt, för unga hundar m.m m.m. Bråk hot och tjafs.

  2. Jenny Says:

    Super bra inlägg! Skönt att se att ni faktiskt har uppmärksammat problemet inom rasen! Jag har länge länkat till Baksidan av hundvärlden och nu även skrivit ut på mina nyheter och uppmanat folk att gå in och läsa här! Alla som är intresserade av rasen,
    KONTAKTA RASKLUBBEN!

  3. Anna Says:

    Kontakta alltid SKK och rasklubb vid köp av hund, OAVSETT RAS!!

  4. Erica Says:

    Jovisst, det är alltid problem med nytt, med oregistrerat osv. Men största problemet är att det finns så många korkade hundägare inom SKK, Brukshundsklubben och rasklubbarna att det är direkt löjligt. Ni beter er som att bara för att man är med i någon klubb så är man bättre djurägare. Ni sätter bara upp regler för att berättiga er själva att kalla er seriösa. Dra inte alla över en kam, uppfödare utomlands kan vara minst lika bra som er. En hund utan papper kan vara friskare än era sönderavlade rashundar. Och sen att det kommer 11 importerade hundar på en gång, so what? Varför valde köparna inte era hundar?
    Jag har haft hund i 40 år, rasrena och utställda med champ, har full koll på vaccinationer, dom är väluppfostrade. Har nu tagit över en sund liten PK utan papper på som jag banne mej tänker avla på.

  5. paulina Says:

    Jag håller absolut med dig Erica. Den där inställningen att man är mer värd för att man är med i en klubb osv. Så kan man inte tänka.

    MEN, är man med i en klubb så måste man följa klubbens regler, annars blir man i värsta fall utesluten. Många i bärjan av PK hetsen fattade inte vad allt detta innebar. Köpet, importen, kraven, aveln, ansvaret och framtiden… osv.

    Uppfödare kan vara minst like kunniga o ofta kunnigare än folk här i sverige, ja. Jag har endast 2 Svenska hundar… alla mina andra är importer. = 4 st. Jag drar mig verkligen inte för att importera. Med mina planer och ambitioner som jag har så ger det mig inte så mycket att köpa inhemska linier.

    Men om man importerat 10 hundar (pk) varav ett antal av dem varit fel på (och inga små fel heller!)… som en av uppfödarna dessutom försökte dölja medvetet, då är det bäst att varna och tala om vad som skett så andra inte går på samma nit i sin upphetsning och stress att få tag på en egen liten att ta hand om och älska.

    Eller när en annan uppfödare medvetet skickat hund som inte bör gå i avel i landet, till sverige för avel här… osv. (pga att hunden hade för många fel enligt standarden).

    Det är inget att grunda en sund och god avel på här i sverige anser jag.
    Sådant gjorde mig mycket besviken, och därav tappade jag mycket av min respekt för flera av de uppfödarna i Tjeckien.

    En annan var jag hemma hos som lät hundarna leva i förskräckliga förhållanden. De levde väl o mådde bra, men de bodde i små träburar, ungefär sådana man kan se höns forslas i på film i stora högar på lastbilsflak) och trälådor i köket…

    Jag har nu nämt tråkigheter om iaf 3 uppfödare av dem första som exporterade hit. Kass procent av de första man var hos och av de importer som skickades hit.

    Man åker gärna inte till Tjeckien eller något annat land förgäves, bara för att där hitta en liten krabat som inte kommer kunna uppfylla dina utställnings eller avelsdrömmar/planer.

    Jag kanske verkar bitter, och det är jag med. Jag väntade mig mer av uppstarten av denna underbara ras i Sverige, men andra verkade prioritera kvantitet framför kvalitet.

  6. Tråkigt Says:

    Men trots allt så fortsätter man avla på material som i hemlandet INTE skulle gå i avel. Helt medvetet och med stort stöd av PK Sverige. Idag avlar man på patella kolla statesiken på SKK och blev bstört över den låga fekvens av undersökta hundar. Att man sen på de flesta utställningarna känner en avsmak för folket rund PK är ju bara en underdrift. Läser man på klubbsidan så förstår och blir man minst sagt chockad av den negativa ton som självast klubben har mot medlemmarna och deras agerande. Intressant läsning men förödande för mig som valpköpare av PK. Inte vill man bli en del av så mycket tråkigheter. Man kan ju stilla undra varför klubben inte kan ge mer info om det som fungerar och vilka som man kan lita på av deras ”länkade” uppfödare. Nä skärp er och avla på dokumenterat friska hundar som följer standarn. Tar man kontakt med klubben så får man även där en ordentlig genogång av vad man ska AKTA sig för även vem??!! När man tar kontakt med uppfödare så får man även där info som kanske skulle stannat innan den kom ur munnen. Den som talar illa om andra har oftast eget att dölja så OPROFFSIGT! Rasklubben har massor med information och nu är det handling som krävs om det inte är försent…. Lycka till själv har jag valt anna ras.

  7. Anette Says:

    Orsaken till att det fyra valparna importerades från en av tjeckiens mest ansedda uppfödare var för att få in nya linjer i den svenska aveln. Den sk. bullvanen är en uppfödare i Sverige som hjälpt många svenska uppfödare att få hundar från Tjeckien. Tyvärr utnyttjade den svenska ”bullvanen” möjligheten att lura på två sjuka hundar till importören. Två av hundarna lever och mår bra idag men två dog med några dagars mellanrum. Den ”oseriösa importören” som köpte dessa valpar för dyra pengar var så oansvarig att hon lämnade hundarna till Helena för att hos henne kunde de vara i karantän. Då importören har egna hundar och vänner med hundar låter hon aldrig hundar som kommer från utlandet träffa hundar här innan de varit i karantän. Att avliva en hund före 20 dagar har gått från att de kom till Sverige innebär en förlust av alla investerade pengar som inte går att få tillbaka. Men också en stor förlust i planerad avel.
    Jag kan hålla med om att rasen har fått en dålig start vilket är väldigt synd med tanke på att det är en fantastisk ras. Kan intygas då jag är stolt ägare av en PK-tik som hela familjen älskar.
    Men jag hoppas att de seriösa uppfödare som finns kommer att ta överhanden och de oseriösa inte längre får någon marknad för sina hundar.

  8. PAULIN BREALT Says:

    Skulle uppskatta om denna totalt oseriösa sida (Har försökt kontakta ägare till den flertalet ggr men utan svar) kan ta och följa svenska lagar som finns ang internet, PUL, och hur de får nämna folk vid namn.

    Jag kan meddela, åter igen, att JAG, Paulin Brealt (kolla upp på folkbokföringen eller vad ni vill vad jag heter) INTE ”massimporterade sjuka hundar” osv som någon här ovan hävdar. Jag importerade 10 hundar tot under ett par års tid. 2 till mig, 8 till andra. Bland annat pga mina kontakter med uppfödare i landet, språket och vanan inne att vara i landet så föredrog folk att låta mig hämta deras små juveler. Med kontrakt godkända av SJV och ständig kontakt med dem och köparen m.m. Inget har gått fel i mina importer så se till att ha er info korrekt innan ni går ut med mitt namn hur som helst.

    Däremot så passar denna persons ”beskrivning av mig” helt in på den som personen i inlägget här innan beskriver. Alltså en helt annan person, dock en som jag haft kontakt med i mina förtvivlade försök att få henne att inse vad hon gjorde fel, tyvärr utan minsta framgång.

    Har ni några åsikter, frågor eller liknande ang MIG och min del i detta så va vänliga att KONTAKTA MIG, fråga mig. Jag finns här och kan svara. Maila chickwheels@gmail.com, ring 0763909970, kom o hälsa på, Ringvägen 7e, Torshälla (Utanför Eskilstuna).

    Jag har verkligen inget att dölja och är ärligt talat förbannat trött på att bli anklagad för något en helt annan människa sysslat med!

    //Paulin

  9. PAULIN BREALT Says:

    …Kan även tillägga lite bittert att de oseriösa ”pengastyrda” och ”prestigesökande” tyvärr lyckades ta över regält i början.
    Nu gäller det att rasen får en chans med mycket vettigt folk, tyvärr har jag för åratal (5 år kanske?) sen tagit avstånd från allt som hade med rasen att göra då de blev FÖR mycket att kämpa emot, och alldeles för obehagliga människor att ha med att göra…jag har ingen aning om vilken typ av folk som är i rasen nu, men jag vet att iaf vissa av de som startade med värsta möjliga intentioner och agerande fortfarande finns kvar, TYVÄRR.
    Detta också tack vare de som faktiskt borde ha och hade möjlighet att sett till att begränsa personens möjligheter att ta sig så långt, inte gjorde ett skit utom att öppna upp för möjligheter och faktiskt hjälpte människorna på traven. Men det har sin naturliga förklaring med för de som vet ;)

    Om jag bara kunde visa er diskussioner, foton/bilder, skärmdumpar och msn konversationer m.m jag sparat på datorn än i dag från denna tiden. Ni skulle bli förskräckta!

    Då detta låg mig så otroligt varmt om hjärtat då så kan jag, inte ens nu bara, vända ryggen till och gå vidare. Har väl inte alltid varit ”politiskt korrekt” och uttryckt mig rätt.. men jag har iaf alltid haft vitt mjöl o påsen utan något som krypt runt i kullisserna…

    Ärligt talat skulle jag bli glad om den som vill faktiskt tog kontakt med mig och skaffade sig en riktig uppfattning om mig, i och med att folk uppenbarligen missförstått något fatalt.

    //Paulin

    PS… http://hundar.ifokus.se/articles/4d7173d2b9cb46221d0837f2-parvosmittad-valp
    Kan meddela att jag aldrig bott i Herrljunga. Flera valpar från just denna import dog/försvann/blev avlivade efter denna artikel…

  10. Gun Says:

    Till Paulin Brealt:
    Kan ju vara så att ”Johanna” skrivit ditt namn, för att rikta ljuset ifrån de faktiska skurkarna?
    Jag vet ingenting om detta eller om hantering av import mm av rasen. Vet knappt hur hundarna ser ut (skäms)

  11. Köpare Says:

    Jag köpte hund via hon i Herrljunga sommaren 2006. En underbar hund som är högt älskad av alla! Detta var alltså innan allt detta större hände, men visst, jag tackar gudarna att det funkade så bra för mig! Det är tyvärr lätt att vara efterklok.

    Hängde som många andra på ett visst pk-,forum och minns Paulina därifrån. Det var mkt krig mellan henne och den andra, forumet splittrades och yadayada. Vill iaf ta Paulina i försvar då hon faktiskt var den som var seriös i sin import och som bara ville rasens väl. När jag äntligen fick förfrågan om en ledig valp så tog jag den för att jag väntat så länge. I efterhand kanske jag ändå
    skulle ha valt att vänta på att kanske få tag på en
    via Paulina, ville aldrig stödja en oseriös import. Tilläggas bör dock att allt fungerade smärtfritt för mig så jag vill inte kasta sten på nån. Hade jag vetat då vad jag fick veta sen så hade jag givetvis aldrig importerat nån från den kontakten.

  12. » Jag är dödligt förälskad Det ska va gott att leva Says:

    [...] länkar, en blogg som heter hundvärldens baksida skriver så här. På Bukefalos la jag in en fråga om rasen och där fick jag ju bara positiva [...]

  13. Anna Larsson Says:

    Kan meddela att Paulin Brealt avlar medvetet på allt för unga djur samt djur som bär på genetiska sjukdomar. Hon gör allt för att få saker till sin fördel och drar sig inte från att manipulera folk runtomkring sig.

  14. Eva Says:

    Paulin har själv blivit anmäld för misskötsel av hundar vid flertal tillfällen och förutom det så smutskastar hon seriösa uppfödare med jämna mellanrum.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

